Mindfulness & Yoga

Wij zijn gemaakt van sterrenstof. De atomen waaruit onze lijven zijn opgebouwd, ontstonden diep in de ruimte, in de hitte van actieve en stervende sterren. Kom je mee verwonderen over dit wonder dat je bent!

Ik bied graag verschillende paden aan om deze verwondering te beoefenen:

MINDFUL YOGA

Je lichaam rekken en strekken, versoepelen, versterken en ontspannen. Vertrekkend van waar je nu bent. Concreet vloeien we rustig doorheen een reeks van dynamische en statische houdingen waarin we onze ervaring exploreren met behulp van verschillende soorten meditaties, ademhalingsoefeningen, visualisaties en aandachtsoefeningen.

MINDFULNESS TRAINING

In deze klassieke acht weken durende training worden de kernaspecten van mindfulness (oplettendheid of opmerkzaamheid) theoretisch en praktisch benaderd. We oefenen samen verschillende soorten meditaties in, zowel in rust als in beweging, doen aandachtsoefeningen en er worden ervaringen uitgewisseld. Het programma werd wetenschappelijk onderzocht en de resultaten tonen een vermindering van stress, minder kans op depressie en een grotere levenskwaliteit.

Lees verder voor meer uitleg.mindful3_blauw

MINDFUL YOGA

In mijn lessen neem ik je graag mee op een reis doorheen je hele wezen. Als een kosmonaut je innerlijke universum exploreren, alle aspecten van je ervaring verkennen en onderzoeken, met verwondering, nieuwsgierigheid en zorgzaamheid.

Het heeft een verdiepend, verinnerlijkend effect om op deze manier yoga te beoefenen en contact te maken met wat dit moment, deze ervaring, dit leven ons brengen. In onze wereld van gedrevenheid en prestatiegerichtheid ervaren velen onder ons een groeiende honger naar verstilling en eenvoud. Door te oefenen op je yogamat, oefen je voor je dagelijks leven, verken je nieuwe mogelijkheden van je te verhouden tot wat op je afkomt, zowel vanuit je binnenwereld als vanuit de buitenwereld. Toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen die denken dat yoga niets voor hen is “omdat ze daarvoor niet lenig of rustig genoeg zijn”. We vertrekken vanuit een diepe aanvaarding van wat er nu is, ongeacht je leeftijd, lenigheid, lengte, chaotische gedachten, gevoeligheid, gewicht, vrolijkheid, somberheid… Het gaat om de reis die we maken, niet om het einddoel.

Ik beoefen zelf yoga sinds 2003, volg regelmatig opleidingen en retraites in binnen- en buitenland. In mijn lessen integreer ik elementen uit mijn jarenlange ervaring met de Prana Yoga Flow, Insight Yoga, Restorative Yoga, Pralaya Yoga, mindfulness en inzichten uit mijn werk als osteopaat. Elke les bevat zowel dynamische als meditatieve elementen. Welkom zoals je bent!

Lessen op vijf lokaties in Oostende:

  • Peter Benoitstraat 12
  • Buurthuis Oud Hospitaal, Amsterdamstraat 61
  • De Loft, Jules Peurquaetstraat 15
  • Biopluktuin/Kinderboerderij, Stuiverstraat 599
  • Dienstencentrum ‘t Viooltje, Violierenlaan 3b

Je kan bij mij ook terecht voor privéles/individuele begeleiding. Steeds op afspraak.

Praktische info onder ‘Lesmomenten’.

mindful1_alt

MINDFULNESS TRAINING

Mindfulness wordt in het Nederlands vertaald als opmerkzaamheid of oplettendheid. Deze term is afkomstig uit de boeddhistische meditatie, ‘sati‘ in het Pali. Sati wordt ook soms vertaald als herinneren of wetend aanwezig zijn in het moment. Dit is ook meteen de kern van deze training. Helemaal aanwezig zijn in dit moment, zowel in tijden van vreugde als in tijden van verdriet. De stroom van je leven niet aan je voorbij laten gaan, maar er middenin gaan staan, met open aandacht. Zo goed als iedereen kan hier baat bij hebben, of je nu voor een specifieke uitdaging staat of “gewoon” met meer helderheid in je leven wil staan.

In 1979 introduceerde de arts Jon Kabat-Zinn het beoefenen van mindfulness in het Westen in een achtwekenprogramma voor mensen met chronische pijn, in het medisch centrum van de Universiteit van Massachusetts in de VS. Hij noemde zijn programma Mindfulness Based Stress Reduction, afgekort als MBSR: op mindfulness gebaseerde stressvermindering. Algauw bleek dat mensen er niet enkel baat bij hadden in het omgaan met chronische pijnen, maar ook bij het hanteren van psychische klachten zoals stress en angst.

In 2001 beleefde mindfulness een grote doorbraak in de universitaire wereld, toen Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale de kernoefeningen uit MBSR combineerden met enkele technieken uit de cognitieve therapie. Hieruit ontwikkelden ze Mindfulness Based Cognitive Therapy, MBCT: op mindfulness gebaseerde cognitieve therapie. Dit programma werd oorspronkelijk ontwikkeld ter preventie van herval in depressie, maar vond intussen zijn weg in een breder toepassingsgebied.

De achtwekentraining die ik breng werd ontwikkeld door dr. David Dewulf en is een combinatie van MBSR en MBCT. Het programma werd wetenschappelijk onderzocht en de resultaten tonen een vermindering van stress, minder kans op depressie en een grotere levenskwaliteit.

Voor wie? Voor één ieder die op een actieve wijze wil bijdragen tot zijn eigen welzijn in evenwicht met de wereld rondom. De training vraagt een grote inzet, maar zoals het slijpen van diamant, creëert de beoefening een bijzondere schittering. Het grootste deel van de training gebeurt tijdens de dagelijkse beoefening thuis. Als je deelneemt verbind je je ertoe om dagelijks ongeveer een uur vrij te maken om te oefenen. Dit oefenen bestaat uit het beluisteren en beoefenen van de ingesproken meditaties, waarvan je digitale opnames krijgt, en het maken van korte oefeningen, waartoe je een digitale syllabus krijgt.

Deze training kan worden gezien als een aanvulling en niet als een vervanging van een mogelijk nodige medische, psychologische of medicamenteuze behandeling. Bij twijfel, gelieve je arts te raadplegen.

We komen elke week samen voor 2,5 uur, gedurende acht weken. Tijdens deze sessies worden de kernaspecten van die specifieke les besproken, oefenen we samen verschillende soorten meditaties in, zowel in rust als in beweging, doen we aandachtsoefeningen en worden ervaringen uitgewisseld.

Praktische info onder ‘Lesmomenten’.

mindful2